Veelgestelde vragen voor de eindgebruiker
Hier vind je het antwoord op de meest gestelde vragen betreft onze Panasonic airconditioning-, warmtepompen systemen.
Waar kunnen we je mee helpen?
-
Airconditioning
-
Wat is airconditioning?
Onder airconditioning verstaan we het behandelen van de lucht in een ruimte, waarin personen verblijven om zo een aangename temperatuur, vochtigheidsgehalte, zuiverheid, alsook een goede luchtcirculatie te verzekeren. In zo’n ruimte voelen mensen zich prettig en leveren zij de beste prestaties! Deze vorm van luchtbehandeling gebeurt zowel in de vorm van koeling als van verwarming. In de volksmond wordt airconditioning gebruikt om een ruimte te koelen in de zomer. De Panasonic airconditioners zijn lucht-lucht warmtepompen. Ze bieden naast koeling eveneens de mogelijkheid om een ruimte te verwarmen.
-
Hoe werkt een airconditioner?
Airco's werken op het principe van drukverschil en luchtcirculatie. Een airconditioner bestaat uit twee delen, het zogeheten splitsysteem, t.w.: een binnenunit en een buitenunit. De binnenunit zorgt voor circulatie van de lucht in de ruimte en neemt ongewenste warmte op. Het buitenunit geeft deze warmte af aan de buitenlucht. Bij dit proces wordt bovendien vocht aan de ruimte onttrokken, wat eveneens een verkoelend effect oplevert.
-
Hoe bepaal ik welk systeem goed is voor mij?
Een airconditioning systeem wordt altijd gebaseerd op de ruimte waarin hij wordt toegepast. De koel- of verwarmingscapaciteit wordt gemeten in kilowatt (kW). Om de correcte capaciteit te berekenen, is niet enkel de grootte van de ruimte van belang. Ook het aantal aanwezige personen, de technische toestellen en de glaspartijen spelen een rol bij de berekening. Hetzelfde geldt voor de wanddikte en andere interne of externe warmtebronnen, de zogenaamde warmte- of koudelasten die bijdragen tot het opwarmen of afkoelen van de kamer.
Single split systeem voor koelen van één ruimte
Een single split systeem bestaat uit één binnenunit en één buitenunit die met een koelleiding met elkaar verbonden zijn. Er kan dus maar één ruimte van een woning of kantoor gekoeld worden.
Multi split systeem voor koelen van meerdere ruimtes op één buitenunit
In een multi split systeem worden er meerdere binnenunits aangesloten op één buitenunit waardoor er meerdere ruimtes tegelijkertijd kan worden verkoeld of verwarmd. Denk hierbij aan het gelijktijdig koelen van de woonkamer en slaapkamer. Uiteraard hoeven niet alle binnenuntits tegelijk aan te staan, je kunt elke ruimte afzonderlijk het klimaat regelen.
Voordelen Panasonic airconditioners
- Airco systeem zorgt voor een aangenaam klimaat waar ook gewenst
- Moderne systemen leveren goede prestaties tegen een relatief laag verbruik in energie
- De nieuwste airco systemen maken steeds minder geluid, bijna onhoorbaar!
- Naast koelen zorgt een airconditioning systeem voor het reinigen van de lucht in woning of kantoorkamer
-
Hoe werkt energiezuinig koelen?
De meeste airconditioningsystemen zijn inverter gestuurd. Met behulp van de inverter technologie past het systeem haar werking zelfstandig aan aan de omstandigheden. Als de door jou gewenste temperatuur eenmaal is bereikt, dan behoudt het systeem deze door op een laag niveau te opereren, waarbij tevens het energieverbruik op een laag pitje wordt onderhouden. Mocht de temperatuur verder gaan afwijken van de gewenste waarde, dan zal het systeem automatisch meer capaciteit gaan leveren en op hoogst mogelijk niveau werken.
-
Warmtepompen
-
Wat is een warmtepomp?
Een warmtepomp haalt warmte uit de lucht, de bodem of het grondwater. Hiervoor gebruikt hij stroom, maar veel minder dan bij elektrisch verwarmen zonder warmtepomp. Een warmtepomp werkt eigenlijk als een omgekeerde koelkast. In plaats van dat hij warmte afvoert, haalt een warmtepomp juist warmte van buiten naar binnen.
-
Welke Panasonic warmtepomp?
Dan biedt de Aquarea Hybrid+ warmtepomp van Panasonic de beste oplossing. Die kan je gewoon combineren met je huidige cv-ketel, om welk merk of type het ook gaat. De warmtepomp verwarmt jouw woning op een duurzame manier. De gekoppelde cv-ketel zorgt voor warm water en (zonodig) voor aanvullende verwarming.
-
Hoe werkt een warmtepomp?
Een warmtepomp is een duurzame manier om je huis te verwarmen en van warm tapwater te voorzien en gebruikt hiervoor elektriciteit. Indien de elektriciteit die hiervoor gebruikt wordt ook duurzaam is opgewekt, bijvoorbeeld met groene stroom of je eigen zonnepanelen dan kan hiermee veel CO2 uitstoot voorkomen worden.
Een warmtepomp haalt de warmte uit de lucht, de bodem of het grondwater en zet dit om in bruikbare energie om het huis te verwarmen en om een boiler op te warmen voor warm tapwater. De meest populaire warmtepompen halen hun warmte uit de buitenlucht. Het voordeel van zo’n installatie is dat er niet geboord hoeft te worden in de grond waardoor de aanschafprijs een stuk voordeliger is.
-
Hoeveel subsidie krijg ik op mijn warmtepomp?
De Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) geeft subsidie voor een (hybride) warmtepomp. Je kan hiervoor in aanmerking komen als je eigenaar bent van de koopwoning en deze woning jouw hoofdverblijf is of direct na renovatie wordt.
-
Bestellingen
-
Hoe plaats ik een aanvraag wanneer ik niet ben ingelogd?
Wanneer je niet bent ingelogd en het winkelmandje toch gevuld hebt, kun je achteraf nog inloggen met je account. Nog geen account? Geen probleem! Ook zonder account kun je de geselecteerde producten aanvragen. Het enige wat je dan hoeft te doen is een emailadres, je KvK nummer, naam en telefoonnummer aan ons doorgeven. Onze binnendienst neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.
-
Ik ben mijn kortingscode vergeten in te vullen. Wat nu?
Helaas is het niet mogelijk om een kortingscode achteraf te verrekenen. Ook onze klantenservice kan je daar niet bij helpen. Uiteraard kun je de kortingscode wel gebruiken bij een volgende bestelling (mits de kortingscode dan nog geldig is).
-
Hoe kan ik het beste bestellen?
Wij voorzien in verschillende bestelmogelijkheden. We begrijpen dat je als installateur ook een eigen bestelmethode hanteert, waarmee je makkelijk werkt. We doen er alles aan om het je zo makkelijk mogelijk te maken! Zo hebben we met onze webshop een hele uitgebreide tool, waarmee je realtime prijzen en voorraden kunt bekijken. Ook je kortingspercentage is direct in de prijzen zichtbaar. Handig!
Daarnaast is natuurlijk ook mogelijk om je bestelling op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur telefonisch of per email te plaatsen. Wij zijn bereikbaar via 088 - 166 8 300 en info@aircologic.nl.
-
Ik heb een vraag over een product. Wat moet ik doen?
-
Levering
-
Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?
Bij het plaatsen van je bestelling, kun je de gewenste bezorgdatum selecteren. In principe geldt dat als je de bestelling voor 15:00 uur besteld, we de volgende werkdag afleveren. Bestellingen die op vrijdag na 15:00 uur worden geplaatst, worden op dinsdag geleverd.
Mocht het onverhoopt niet lukken om de bestelling te bezorgen op de ingevulde bezorgdatum, wordt er contact met je opgenomen.
-
Kan ik mijn bestelling afhalen?
Je kan er ook voor kiezen om je online bestelling af te halen bij onze gloednieuwe afhaalbalie in Meerkerk. Tijdens het bestelproces kies je voor "afhalen" en direct veranderd het afleveradres naar het adres van ons magazijn in Meerkerk. Heb je een webshopaccount bij ons? Dan kun je zelfs direct aan de afhaalbalie een order plaatsen en de materialen gelijk meenemen. Click & collect dus!
-
Kan ik het afleveradres wijzigen?
Jazeker, het afleveradres is makkelijk te wijzigen in jouw winkelwagen onder het kopje 'levering'. Vervolgens klik je op 'adres toevoegen'. Tip: Vul hier ook een telefoonnummer toe, zodat onze transporteurs je even kunnen bellen wanneer ze voor de deur staan.
-
Wie bezorgt mijn bestelling?
In veel gevallen wordt jouw bestelling door onze vaste transporteur Transmission bezorgd. Het kan echter ook zo zijn dat we met onze eigen vrachtwagen bij je voor de deur staan.
-
Kan ik mijn bestelling volgen?
Zodra de vervoerder de bestelling heeft geladen word je per e-mail door hen geïnformeerd in welk dagdeel de bestelling wordt afgeleverd. Track and trace is echter niet mogelijk.
-
Wat zijn de verzendkosten?
Voor bestellingen boven de €100,- zullen wij de verzendkosten op onze rekening nemen. Als jouw bestelling daar niet aan voldoet zullen wij €10,- verzendkosten in rekening brengen. Wanneer er gekozen wordt voor een specifieke tijdlevering, dan zullen wij deze kosten extra rekenen.
-
Betaling
-
Wat zijn de betaalmethodes?
De webshop biedt meerdere betaalmethodes. Via Mollie kun je met IDEAL en BanContact supersnel jouw betaling afronden direct na bestelling, ook is bestellen op rekening mogelijk. Dan ontvang je een rekening, nadat de bestelling is ontvangen.
-
Wanneer ontvang ik de factuur?
Wij zullen pas een factuur toesturen, als de bestelling ook daadwerkelijk geleverd is. Wanneer dit toch niet het geval is, graag even contact opnemen met ons verkoopteam.
-
Retourneren
-
Wie betaalt de retourneerkosten?
Wanneer je een product wil retourneren, dien je de retourneerkosten hiervoor zelf te betalen.
Het is ook mogelijk om je bestelling gratis te retourneren bij onze afhaalbalie. Deze is op werkdagen geopend van 7:00 tot 17:00 uur.
Vul hieronder het retourformulier in.
-
Naar welk adres kan ik de producten retourneren?
Retouradres:
Aircologic
T.a.v. Retourmagazijn
Energieweg 27
4231 DJ Meerkerk
Vul hieronder het retourformulier in.
-
Wanneer kan ik mijn producten retourneren en wanneer niet?
Producten kunnen alleen teruggestuurd worden als wordt voldaan aan onderstaande punten:
- Het product is een product uit ons standaard assortiment.
- Het product moet via het onderstaande retourformulier worden aangemeld, zonder dit volledig ingevulde formulier kunnen we je retournering niet in behandeling nemen.
- Je stuurt de artikelen in een zo oorspronkelijk mogelijke staat en onbeschadigd retour.
- De producten dienen goed beschermd verzonden te worden. Het risico op schade tijdens transport ligt bij de klant.
De volgende producten kunnen niet geruild en/of geretourneerd worden:
- Producten die speciaal zijn besteld en niet in ons standaardprogramma zijn opgenomen.
- Producten waarvan de verpakking geopend/beschadigd is.
- Producten die beschadigd of incompleet zijn.
-
Hoelang heb ik garantie op de producten?
Panasonic geeft 5 jaar garantie op onderdelen en compressoren. In geen geval worden complete units vergoed of vervangen.
Panasonic producten zijn van een zeer hoge kwaliteit en met uiterste zorg geproduceerd. Mocht er desondanks aanspraak op garantie worden gemaakt, zijn onderstaande bepalingen en voorwaarden van toepassing.
Voor vragen en/of reparaties dient de eindklant altijd eerst de installateur of distributeur te raadplegen.
-
Garantie
-
Wat zijn jullie garantievoorwaarden?
Wij maken gebruik van de garantievoorwaarden die Panasonic hanteert. De garantievoorwaarden zijn geüpdatet en zullen ingaan per 1-10-2024. De voorwaarden kun je vinden in onderstaande link.
-
In welke gevallen komt de garantie te vervallen?
- Montage en installatie die afwijken van de door Panasonic opgestelde installatievoorschriften en/of voorschriften gesteld aan elektrische en koeltechnische installaties in Nederland.
- Uitvoering van (garantie) servicewerkzaamheden niet uitgevoerd door gekwalificeerde en gecertificeerde monteurs en/of installateurs.
- Panasonic mag desbetreffende installatiecertificaten ter inzage opvragen.
- Schade ontstaan door natuurinvloeden zoals storm, sneeuw, vorst, waterschade enz.
- Schade ontstaan door vandalisme of enige andere vorm van geweld.
- Geen factuur en/of bewijs van aanschaf met betreffend serienummer kan worden overlegd.
- Het gebruiken van niet originele onderdelen.
- Omgevingsinvloeden die slijtage of verwering aantoonbaar versnellen en daar niet adequaat tegen zijn behandeld (chemische industrie en/of weersinvloeden bv kustgebieden, etc).
-
Hoe werkt het met een garantieclaim?
Wanneer je een claim wil doen, is het noodzakelijk het type van de unit, reden van defect, en eventuele storingscodes door te geven. Hierna wordt je claim geïnspecteerd door ons team en zullen we je claim ook bij Panasonic neerleggen. Panasonic zal vervolgens ook een inspectie doen. Tijdens deze inspectie zal worden gekeken of het onderdeel volgens geldende regels en voorschriften is gebruikt en geïnstalleerd. Als alles in orde is zal het betreffende onderdeel direct worden gecrediteerd.
-
Hoe lang zijn onderdelen leverbaar en wat is de levertijd?
Panasonic verplicht zich tot het leveren van onderdelen 7 jaar, nadat de productie van dat model is beëindigd. Alle leveringen van Panasonic onderdelen worden verwerkt en verzonden vanuit het magazijn in Hamburg. Is het onderdeel op voorraad, dan moet rekening gehouden worden met een levertijd van circa 3-5 werkdagen. Garantie onderdelen kunnen alleen worden besteld door ons als gecertificeerde distributeur en zullen in eerste instantie de kosten aan de klant doorbelasten. Mocht dit binnen de garantie termijn vallen, dan kunnen wij dit claimen bij Panasonic. Echter komt de garantie te vervallen bij bovenstaande punten.
-
Wanneer gaat de garantie in?
Fabrieksgarantie en wettelijke garantie gaan altijd in vanaf de factuurdatum. De factuur is direct jouw garantiebewijs en de datum op de factuur geeft de startdatum van jouw garantieperiode weer.